skip to main content

Εργαστήρια

Το Πρόγραμμα «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ: ΕΠΙΡΡΟΕΣ  ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ  ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ» συνίσταται στη Δημιουργία Θεσμού, με ιδιαίτερο καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και εντάσσεται στο γενικότερο προγραμματισμό του Ι.Μ.Κ. για την προώθηση της έρευνας και της μελέτης του Αρχαίου Δράματος. Μετά τις επιτυχημένες τρεις χρονιές που προηγήθηκαν, με τη συνεργασία των πανεπιστημίων Stanford, Leeds, Jerusalem ακολουθεί η 4η χρονιά υλοποίησης του Προγράμματος, η οποία πραγματοποιείται από 1 έως και 14 Ιουνίου 2015, σε συνεργασία με το διεθνώς αναγνωρισμένο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Φιλανδίας / Ακαδημία Θεάτρου και το Πανεπιστήμιο Aalto / Σχολή Τεχνών, Σχεδίου και Αρχιτεκτονικής.

 

Στο πλαίσιο της 4ης διοργάνωσης του Προγράμματος  «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ: ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ», οι προσκεκλημένοι ακαδημαϊκοί φορείς θα επιμεληθούν παράλληλα με την παράσταση μία σειρά εργαστηρίων, συνολικής διάρκειας 12 ωρών, καθώς και σεμινάριο του Dr Miika Luoto, Λέκτορα Φιλοσοφίας στην Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστήμιου των Τεχνών του Ελσίνκι, ο οποίος θα αναπτύξει το θέμα «Η  επανεφεύρεση  της Αρχαίας Ελλάδας», στη βάση στοχασμών των Χέλντερλιν και Νίτσε. Τα εργαστήρια ασχολούνται με τις θεματικές της θεατρικής σκηνής ως μουσικού οργάνου, της αρχαίας κωμωδίας, και της ανάλυσης του Χορού στο αρχαίο δράμα. Εισηγητές στα εργαστήρια, τα οποία παρακολουθούν δωρεάν, όπως σε κάθε διοργάνωση του Προγράμματος, φοιτητές / σπουδαστές  ή απόφοιτοι δραματικών και θεατρολογικών σχολών, ή/και σχολών συναφών με άλλες ειδικότητες των παραστατικών τεχνών, όπως και σχολών κλασικής και παιδαγωγικής κατεύθυνσης, θα είναι οι Dr. Markus Fagerudd, Dr. Liisa Ikonen, Dr. Tomi Humalisto και Anne Limell.

1Η Ενότητα, Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2015, ώρες: 18.00-21.00

Θέμα: Hamartia

Εισηγητές:  DrMarkus Fagerudd, Συνθέτης και Λέκτορας στη Μουσική, Ακαδημία Θεάτρου,Πανεπιστήμιο Τεχνών του Ελσίνκι, και

DrMinna Harjuniemi, Λέκτορας στη Σκηνοθεσία, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών του Ελσίνκι

 

Το εργαστήριο αφορά τον προσδιορισμό της σκηνής του θεάτρου ως «μουσικού οργάνου», ή ως οργανισμού που βασίζεται σε μουσικές έννοιες, όπως ο ρυθμός, η χορδή, η μελωδία, η χορωδία, η αντίστιξη, η μεταφορά και ούτω καθεξής. Τι μπορεί να σημαίνουν αυτοί οι όροι, αν τους χρησιμοποιήσουμε ως εργαλείο σε μια κλασική σκηνή αρχαίου δράματος ανάμεσα σε χαρακτήρες του αρχαίου δράματος;  Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να δουλέψουν σε ομάδες πάνω στο έργο της Αντιγόνης, επιλέγοντας μια θεματική ή μια σκηνή από την τραγωδία και στο τέλος θα την παρουσιάσουν στο πλαίσιο του εργαστηρίου.

 

2Η & 3Η Ενότητα, Πέμπτη, 4 Ιουνίου 2015, ώρες: 16.00-19.00, και Παρασκευή, 5 Ιουνίου 2015, ώρες:16.00-19.00

Θέμα«Πώς μπορεί να είναι η κωμωδία σε 4 στάδια;

ΕισηγητέςDr. Liisa IkonenΚαθηγήτρια Design στις παραστατικές τέχνες, Σχολή Τεχνών, Σχεδίου και Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστήμιο Aalto της Φινλανδίας, και

DrTomi Humalisto, Καθηγητής σχεδιασμού φωτισμών, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών της Φιλανδίας

 

Το εν λόγω εργαστήριο επικεντρώνεται στη δημιουργία χωρικών ερμηνειών σε σχέση με την ιδέα της αρχαίας κωμωδίας. Εάν η κωμωδία θεωρείται ακόμη ως μια κριτική ματιά απέναντι στους εξουσιαστές, τους κυβερνήτες ή τους ηγέτες, σατιρίζοντάς τους -μας ενδιαφέρει το πώς εμφανίζεται αυτή η κριτική διάθεση στις σημερινές κοινωνίες, και το πώς θα μπορούσαμε να την οπτικοποιήσουμε. Αυτή η σκωπτική ματιά έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αρχαία κοινωνία, και δημιούργησε μια παιχνιδιάρικη σχέση ανάμεσα στους ανθρώπους και στους κυβερνήτες τους. Μέσα από αυτού του είδους τη σχέση, τα πράγματα θα μπορούσαν να ειδωθούν διαφορετικά  σε σχέση με την καθημερινή ζωή. Οι συμμετέχοντες θα κάνουν ασκήσεις ατομικά και σε ομάδες. Η μέθοδος του εργαστηρίου βασίζεται σε μια αρκετά συνήθη προσέγγιση διδασκαλίας της σκηνογραφίας στη Φιλανδία.

 

4Η Ενότητα, Κυριακή, 7 Ιουνίου 2015, ώρες: 19.00-22.00

ΘέμαChoir, chorus, χορός, kör, kuoro

ΕισηγήτριαAnne Limell, Τελειόφοιτη του τμήματος Σκηνοθεσίας, Ακαδημία Θεάτρου, Πανεπιστήμιο Τεχνών του Ελσίνκι

 

Αυτό το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στο Χορό του αρχαίου δράματος. Θα τεθούν ερωτήματα σχετικά με το Χορό και την προσέγγισή του στο τώρα. Τι σημασία έχει για εμάς σήμερα ο ρυθμός και ο ήχος του Χορού; Μπορεί να μεταφραστεί και να μεταφερθεί στη σκηνή; Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα γίνουν συζητήσεις, σωματικές ασκήσεις και επι τόπου προσέγγιση του θέματος (περιήγηση στο χώρο/στην πόλη).